در این قسمت به کمک مثال با سازنده در زبان برنامه نویسی دارت و نحوه استفاده از سازنده ها آشنا می شوید. قبل از یادگیری در مورد سازنده، باید درک اولیه ای از کلاس و شی در دارت داشته باشید.
سازنده در دارت
سازنده یک روش خاص است که برای مقداردهی اولیه یک شی استفاده می شود. هنگامی که یک شی ایجاد می شود به طور خودکار فراخوانی می شود و می توان از آن برای تنظیم مقادیر اولیه برای ویژگی های شی استفاده کرد. به عنوان مثال، کد زیر یک شی کلاس Person ایجاد می کند و مقادیر اولیه را برای مشخصات name و age تعیین می کند.

بدون سازنده
اگر سازنده ای برای کلاس تعریف نمی کنید، باید مقادیر ویژگی ها را به صورت دستی تنظیم کنید. به عنوان مثال، کد زیر یک شی کلاس Person ایجاد می کند و مقادیر نام و ویژگی های age را تعیین می کند.

- نام سازنده باید با نام کلاس یکسان باشد.
- سازنده هیچ نوع بازگشتی ندارد.

نکته: هنگامی که یک شی از یک کلاس ایجاد می کنید، سازنده به طور خودکار فراخوانی می شود. برای مقداردهی اولیه در هنگام ایجاد یک شی استفاده می شود.
مثال 1: نحوه اعلان سازنده در دارت
در مثال زیر، یک کلاس Student با سه ویژگی وجود دارد: name، age و rollNumber. کلاس یک سازنده دارد. سازنده برای مقداردهی اولیه مقادیر سه ویژگی استفاده می شود. همچنین یک شی از کلاس Student به نام student ایجاد کردیم.

کته: کلمه کلیدی this برای اشاره به نمونه فعلی کلاس استفاده می شود. برای دسترسی به خصوصیات کلاس فعلی استفاده می شود. در مثال بالا، نام پارامترها و خصوصیات کلاس سازنده Student یکسان است. از این رو برای جلوگیری از سردرگمی، از این کلمه کلیدی استفاده می کنیم.
سازنده پیش فرض
سازنده ای که به طور خودکار توسط کامپایلر دارت ایجاد می شود، اگر سازنده ای ایجاد نکنید، سازنده پیش فرض نامیده می شود. سازنده پیش فرض هیچ پارامتری ندارد. یک سازنده پیش فرض با استفاده از نام کلاس به دنبال پرانتز () اعلام می شود.
نکته: سازنده پیش فرض به طور خودکار زمانی که یک شی از کلاس ایجاد می کنید فراخوانی می شود. برای مقداردهی اولیه متغیرهای نمونه کلاس استفاده می شود.
سازنده پارامتری شده
سازنده پارامتری شده برای مقداردهی اولیه متغیرهای نمونه کلاس استفاده می شود. سازنده پارامتری سازنده ای است که پارامترها را می گیرد. برای ارسال مقادیر به سازنده در زمان ایجاد شی استفاده می شود.

نکته: در سازنده پارامتری شده، در زمان ایجاد شی، باید پارامترهایی را از سازنده عبور دهید که مقدار متغیرها را مقداردهی اولیه می کند و از مقادیر تهی اجتناب می کند.

سازنده ثابت
در دارت سازنده ثابت سازنده ای است که یک شی ثابت ایجاد می کند. شیء ثابت، شیئی است که مقدار آن قابل تغییر نیست. یک سازنده ثابت با استفاده از کلمه کلیدی const اعلام می شود.
نکته: Constant Constructor برای ایجاد یک شی که مقدار آن قابل تغییر نیست استفاده می شود. عملکرد برنامه را بهبود می بخشد
. قانون برای اعلام سازنده ثابت در دارت
تمام خصوصیات کلاس باید final باشد.
هیچ بدنه ای ندارد.
فقط کلاس حاوی سازنده const با استفاده از کلمه کلیدی const مقداردهی اولیه می شود.
سازنده ثابت در دارت
در مثال زیر، یک کلاس Point با دو ویژگی final وجود دارد: x و y. کلاس همچنین یک سازنده ثابت دارد که دو ویژگی را مقداردهی اولیه می کند. این کلاس همچنین متدی به نام display دارد که مقادیر دو ویژگی را چاپ می کند.
